субота, 25 лютого 2023 р.

 6-9  Клас. Модуль. Бакетбол.




Баскетбол – олімпійський вид спорту. Він являє собою спортивну командну гру з м’ячем, мета якої закинути в корзину суперника м’яч більшу кількість разів, ніж команда суперника за встановлений час. У кожній баскетбольній команді 5 польових гравців.
 Варіативний модуль "Баскетбол". Розроблений на основі матеріалу варіативного модуля «Баскетбол» програми з фізичної культури для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, спрямований на вдосконалення фізичних, морально-вольових, психологічних якостей, вирішення виховних, освітніх та оздоровчих завдань уроку фізичної культури. При складанні модуля були враховані вікові, анатомо-фізіологічні та статеві особливості учнів; визначені пріоритетні завдання щодо рівня загальноосвітньої підготовки, безперервності та наступності вивчення. Основна мета модуля — формування фізичного, духовного та соціального здоров’я школярів; розвиток основних фізичних якостей; навчання техніки рухових дій; підвищення рівня фізичної підготовленості учнів; опанування баскетболом як базовим модулем. Вивчення баскетболу має сприяти формуванню стійкого інтересу до предмета фізична культура в цілому та ігри у баскетбол зокрема, розвитку відповідних ігрових здібностей, умінь та навичок.


Історія розвитуку баскетболу.

Історія баскетболу почалася в недалекому ХІХ столітті. У Сполучених Штатах Америки молодий викладач, доктор Джеймс Нейсміт в 1891 році намагався зробити уроки гімнастики більш цікавими і живими. До поручнів балкона він прикріпив 2 фруктові кошики і запропонував своїм учням закидати в них футбольні м’ячі. Цікава гра тільки здалеку нагадувала сучасний баскетбол. Звичайно, про ведення не йшлося, гравці просто перекидали один одному м’яч і намагалися закинути його в корзину. Та команда, яка закинула більше м’ячів і була переможницею. Але, тим не менш, Джеймс Нейсміт вважається тією людиною, хто придумав баскетбол. У 1892 році він розробив основні правила баскетболу. Перші матчі, які проходили по створеним правилами спровокували і перші зміни в них. З США баскетбол поступово проник в Китай, Японію, Філіппіни, а після в Південну Америку і Європу. Через 10 років в Сент-Луїсі на Олімпійських іграх американцями був організований показовий тур по баскетболу між командами з кількох міст. У 1936 році в програму літніх Олімпійських ігор включили баскетбол. У 1946 році створили БAA – Баскетбольну асоціацію Америки. Перший матч під егідою асоціації відбувся в Торонто 1 листопада 1946 року між командами New York Knickerbockers і Toronto Huskies. Через 3 роки Баскетбольна асоціація об’єдналася з Національною баскетбольною лігою США (NBA): так виникла Національна баскетбольна асоціація. У 1967 році знову створили Американську баскетбольну асоціацію, яка намагалася конкурувати з Національної баскетбольною лігою. Але через 9 років відбулося чергове злиття. Сьогодні NBA – це одна з найбільш відомих і впливових світових професійних баскетбольних ліг. Ще в 1932 році виникла Міжнародна федерація любительського баскетболу у складі таких країн, як Греція, Аргентина, Італія, Португалія, Латвія, Румунія, Чехословаччина, Швеція. Спочатку передбачалося, що федерація буде очолювати лише аматорський баскетбол, але в 1989 році її учасники отримали можливість брати участь в міжнародних змаганнях. З назви федерації прибрали слово «аматорський».


Сучасні правила гри в баскетбол.

 До 2004 року правила гри неодноразово змінювалися. Тільки в зазначеному році оформився остаточний варіант, який актуальний і сьогодні. В баскетбол грають 2 команди. Кожна команда складається з 12 гравців, з них 5 осіб є польовими, інші члени команди залишаються на заміні. Гравець, який володіє м’ячем, повинен постійно пересуватися по полю і відбивати його об підлогу. Інакше суддя зарахує порушення за «пронос м’яча». До м’яча не можна торкатися ногами або грати в кулак. Матч складається з 4 таймів. Їх тривалість залежить від баскетбольної асоціації. Наприклад, в FIBA ​​тайм триває 10 хвилин, а в NBA 12 хвилин. Між періодами є короткі перерви, більш тривалий між другим і третім таймом. Коли м’яч закинули в період штрафного кидка, то команді зараховується 1 очко. Якщо з середньої або близької дистанції, то зараховується 2 очки. Кидок із-за триочкової лінії оцінюється в 3 очки. Якщо за гру команди набрали однакову кількість очок, то суддя призначає овертайм в 5 хвилин. Якщо і він закінчився в нічию, то овертайм триває до тих пір, поки не визначиться переможець. Правило 3 секунд: гравцеві з атакуючої команди в зоні штрафного кидка забороняється перебувати більше 3 секунд. Правило 2 кроків: будь-якому гравцеві з м’ячем в руках дозволяється зробити 2 кроки, після чого потрібно або дати пас, або зробити кидок. Ігрове поле прямокутної форми і з твердим покриттям без вигинів, тріщин і інших деформацій. Світло має охоплювати рівномірно всю площадку і не заважати пересуватися гравцям по полю.Ігровий баскетбольний майданчик має бути плоскою прямокутною твердою поверхнею без яких-небудь перешкод. Розміри мають бути 28 метрів в довжину і 15 метрів ширину.Баскетбольні щити з корзиною мають бути виготовлені з відповідного прозорого матеріалу або фарбують в білий колір. Розміри баскетбольних щитів мають бути: 1,80 м по горизонталі і 1,20 м по вертикалі.Баскетбольні кільця мають бути з міцної сталі, внутрішній діаметр 45 див. Пруток кільця повинен мати мінімальний діаметр 16 мм, а максимальний 20 мм. На нижній частині кільця мають бути пристосування для кріплення сіток.Баскетбольний мяч повинен мати сферичну форму і бути помаранчевого кольору з традиційним малюнком з восьми вставок і чорних швів. Він має бути накачаний до такої величини повітряного тиску, аби при падінні на ігрову поверхню з висоти близько 1,80 м, виміряною від нижньої поверхні мяча, відскакував на висоту, виміряну до верхньої поверхні мяча, не менше чим близько 1,20 м і не більше ніж близько 1,40 м. Довжина кола мяча має бути не менше 74,9 см і не більше 78 див. Вага мяча має бути не менше 567 г і не більше 650 р.

По правилах баскетболу гра складається з чотирьох періодів по десять хвилин з перервами по дві хвилини. Тривалість перерви між половинами гри - пятнадцять хвилин. Якщо рахунок нічийний після закінчення четвертого періоду, гра подовжується на додатковий період тривалістю пятьма хвилинами або на стільки періодів по пять хвилин, скільки необхідно, аби порушити рівновагу в рахунку. Команди повинні помінятися корзинами перед третім періодом. Гра офіційно починається спірним кидком в центральному крузі, коли мяч правильно відбитий одним з тих, що сперечаються.


Баскетбол має не лише оздоровчо-гігієнічне значення, але і агітаційно-виховне. Заняття баскетболом допомагають формувати наполегливість, сміливість, рішучість, чесність, упевненість в собі, відчуття колективізму. Але ефективність виховання залежить, перш за все, від того, наскільки цілеспрямовано в педагогічному процесі здійснюється взаємозвязок фізичного і етичного виховання.Баскетбол, як засіб фізичного виховання, знайшов широке вживання в різних ланках фізкультурного руху.У системі народної освіти баскетбол включений в програми фізичного дошкільників, загальної середньої, середньої, професійно-технічної, середньої спеціальної і вищої освіти.Баскетбол є атлетичною грою, що є ефективним засобом фізичного виховання. Не випадково він дуже популярний серед школярів. Баскетбол, як важливий засіб фізичного виховання і оздоровлення дітей, включений в загальноосвітні програми середніх шкіл, шкіл з політехнічним і виробничим навчанням, дитячих спортивних шкіл, міських відділів народної освіти і відділення при спортивних добровільних суспільствах.Закріплення досягнутих результатів і подальше підвищення рівня спортивної майстерності тісно переплітаються з масовою оздоровчою роботою і кваліфікованою підготовкою резервів з найбільш талановитих хлопців і дівчат.Різноманітність технічних і тактичних дій гри в баскетбол і власне ігрова діяльність володіють унікальними властивостями для формування життєво важливих навиків і умінь школярів, всестороннього розвитку їх фізичних і психічних якостей. Освоєні рухові дії гри в баскетбол і звязані з ним фізичні вправи є ефективними засобами зміцнення здоровя і рекреації і можуть використовуватися людиною впродовж всього його життя в самостійних формах занять фізичної культури.


Вправи для розвитку техніки в баскетболі: 

1 Стійки і переміщення. 
2 Ловля і передача м’яча.
3 Ведення м’яча.
4 Подвійний крок.
5 Добивання м’яча.



Вправи для розвитку швидкості в баскетболі:

 *Супер човник
 *Зигзаг
 *Човник з передачею м’яча
 * Квадрат


Ловля і передача м’яча.

1.Підкинути м’яч вгору, зробити хлопок перед грудьми (за спиною, перед грудьми і за спиною, віджатися, присісти, повернутися на 360 °) і зловити м’яч.
2.Тримати м’яч над головою, відпустити його за спину, повернутися і зловити.
3.Стійка ноги нарізно, м’яч за спиною; з відскоком від підлоги перевести м’яч під ногами вперед.
4. Передача двох м’ячів на місці і в русі в парах.
5. Передача м’яча в положенні лежачи на спині одного з партнерів. 
6.Передача м’яча на малій відстані між партнерами в максимальному темпі.
7. Передача м’яча у зустрічних колонах. 
8.Біг по колу за годинниковою стрілкою, передаючи м’яч сусідові; за сигналом змінити напрямок руху.
9. Передача м’яча в русі в трійках зі зміною місць ( «вісімка»).
10. Передача м’яча в трійках з заслоном 3 х 3, 4 х 4.
11. Естафета «Підніми предмет» (підкинути м’яч вгору і зібрати з підлоги якомога більше предметів).


Ведення м’яча – вправи для баскетболу.

1. З обведенням фішок, обручів.
2. На місці з присіданням.
3. Однією рукою в упорі лежачи.
4. Стрибаючи на одній нозі вперед.
5. На стіні однієї рукою і по черзі двома руками. 
6.У парах назустріч один одному від бічних ліній майданчика, в центрі помінятися м’ячами.
7. Під час «човникового» бігу.
8. У напрямку, вказаному вчителем жестом, зупинка за сигналом.
9. З проголошенням числа, яке вчитель показує пальцями.
10. Групами по 5-6 гравців в межах 3-секундної зони, кожен з яких намагається вибити м’яч в іншого гравця.


Подвійний крок.
1. Після пасу партнера.
2. Пробігаючи поруч, взяти м’яч з рук вчителя, виконати кидок після подвійного кроку.
3. Ведення, подвійний крок, замість кидка передача м’яча партнеру.
4. Кидки в кільце в парах, трійках, четвірках після подвійного кроку.
5. Передача в парі двох м’ячів в русі з подвійним кроком і кидком в кільце.
6. Ведення, передача назад партнеру, який виконує подвійний крок і кидок в кільце. 
7. Змагання команд (гравці атакують різні кільця після ведення і подвійного кроку, рахуючи вголос командні попадання).






Немає коментарів:

Дописати коментар